Plankton in Brabants Dagblad

Het Brabants Dagblad publiceerde een artikel over de voorstelling ‘Er rent een berg voorbij’ van theatercollectief Plankton, deelnemer van talenthub PLAN

Fragment uit het artikel: 

“Een monumentaal verhaal over de aarde vertellen, en dan enigszins samengevat. Dat is wat Plankton doet. ,,Wij houden wel van dingen die eigenlijk een beetje onmogelijk zijn”, lacht Van Ojen. ,,We willen graag dat de mens zich wat bescheidener opstelt naar de omgeving en naar de toekomst toe.” Kegels: ,,We halen de mens een beetje van het voetstuk in deze voorstelling.” Naar eigen zeggen wil het duo het allerliefste met dieren, planten en schimmels kunnen praten.”

[…]

"Het duo timmert voortvarend aan de weg. Met hun eerste voorstelling Om de hoek woont een struik won Plankton in 2020 de BNG bank Theaterprijs. Ook Er rent een berg voorbij werd dit jaar weer genomineerd en geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival. Hoewel ze nog midden in hun huidige tournee zitten, wordt er al volop nagedacht over een volgende voorstelling, die De mensen duurden maar heel even gaat heten. ,,Dat wordt een slapstickachtig duet tussen decor en mens.”

Lees het artikel in het Brabants Dagblad

NRC schreef over Thalamus van Ramses3000

De muziekprofessor van NRC, Hester Carvalho, noemt in het artikel over muziekgenre ‘ambient’ lovend de muziek van Ramses3000. Hij is een van de deelnemers van Music Hub Brabant in 2024.  

Fragment uit het artikel: 

[…] 

“Nog altijd hebben muzikanten soms persoonlijke redenen om ambient te maken. Zo lijdt de Tilburgse muziekproducer Ramses3000 aan malende gedachten en slapeloosheid. Om zichzelf te ‘genezen’ maakte hij het prachtige album Thalamus (vernoemd naar dat deel van de hersenen dat onder meer slaap reguleert), waarop de klanken kabbelen. Toen hij de muziek onlangs uitvoerde in het Amsterdamse Concertgebouw, lagen sommige toeschouwers op matrassen weg te dromen.”

 

Lees het artikel in NRC

Artikel in de De Morgen naar aanleiding film Angelo Raaijmakers

De korte film I, Adonis die filmmaker  Angelo Raaijmakers maakte tijdens zijn deelname aan het talenttraject Next in 2021 is internationaal gelauwerd en te zien op YouTube. De film toont treffend wat ‘bigorexia’ is. De Belgische krant De Morgen wijdde een artikel aan dit onderwerp naar aanleiding van de film van Raaijkmakers. 

Fragment uit het artikel: 
In Raaijmakers’ film mondt de fixatie uit in een plastische horrorscène. “Die is niet eens zo overdreven”, zegt de filmmaker, die zelf rond zijn 23ste aan bigorexia leed. “Er zijn mannen die een soort olie in hun spieren spuiten om ze groter te doen lijken, waardoor ze riskeren dat hun spieren afsterven.”

Lees het artikel in De Morgen

Interview in Het Parool met Timo Tembuyser over zijn rol in de musical The Last Five Years

 Timo Tembuyser deed mee aan PLAN in 2021 en 2022 hij speelt nu een van de hoofdrollen in de Nederlandse versie van de musical The Last Five Years. 

Het Parool interviewde hem en zijn tegenspeler Jolijn Henneman voor een artikel over deze nieuwe productie van musicalproducent Nanouk. 

Fragment uit het artikel:
"Voor Jamie, gespeeld door de Vlaamse acteur Timo Tembuyser, is er nog een extra laag. Tembuyser: “Jamie is Joods en heeft, zoals zijn ouders dat wensten, met veel Joodse meisjes gedatet, maar daar is nooit de vonk overgesprongen. Zijn verhouding met de niet-Joodse Cathy, zijn ‘sjikse engel’, betekent een kink in de kabel voor zijn ouders, en dat vindt hij wel spannend.”

[…]

“Jamie gaat in het stuk van 23 naar 28 jaar en ziet aan het slot als volwassene ook wat zijn gedrag aanricht,” zegt Tembuyser. “Is monogamie wel iets voor hem? Hij zit in een systeem dat hem wel helpt op het carrièrevlak, maar niet privé. Hij heeft gewoon niet geleerd hoe je succesvol én een goede geliefde moet zijn. Ik kan me wel iets voorstellen bij zo’n situatie, dus dat helpt bij het spelen van de rol.”

 

Lees het artikel in Het Parool

Het Brabants Dagblad interviewde Pau Li Liem naar aanleiding van haar Edison nominatie

Het eerste album van Pau Li Liem was nog maar net een paar maanden uit of ze had al een nominatie voor een Edison Jazz in de categorie Nieuwkomers te pakken. Ze deed mee aan Music Hub Brabant in 2022. Het Brabants Dagblad interviewde haar werk en haar toekomstplannen. 

Fragment uit het artikel: 
„Het is jammer dat ik het niet geworden ben. Je hoopt er natuurlijk wel op, maar ik ga gewoon door. Het is mooi als mensen het tof vinden wat ik maak, maar ik wil niet in een hokje passen. Ik ben in elk geval gezien door een jury van professionals. En het heeft al wat opgeleverd aan contacten. Ik heb er in elk geval wat optredens bij gekregen.”

[…]

„Ik ben geen traditionele zangeres. Wat ik maak heeft een heel andere sfeer dan pop, een heel andere energie. Er zit veel meer vrijheid in. Dat heeft voor een belangrijk deel te maken met wat je terugkrijgt van de band waar je mee werkt. Het is een nieuwe wereld, heel anders dan de hitjes die je op de radio hoort. Ik denk dat je in mijn muziek het plezier kunt horen waarmee we spelen. Dat is ook wat me aansprak in Ella Fitzgerald: het speelse en het plezier in haar muziek.”

 

Lees het interview in het Brabants Dagblad

Recensie Anna Verkouteren Jansen op Pzazz Theater

Anna Verkouteren Jansen doet sinds 2023 mee met talenthub PLAN.  Bij Podium Bloos en De Nieuwe Vorst werkte ze aan de immersieve audio-installatie Radio Sueño, een naar eigen zeggen ‘existentiële, hyperimmersieve filosofische softporno – geluidsinstallatie from space.’ Pzazz Theater schreef hier een recensie over. 

Fragment uit de recensie: 
“Het is een bizar, ontnuchterend ontwaken. Ik besef achteraf nog nauwelijks wat ik allemaal hoorde door de bedwelmende ervaring van de discosound, de stem, de intense massage en het zacht wisselende licht. Wat betekende het? Dat je God bent in het diepst van je gedachten, zolang er maar ‘een Marisol’ in de buurt is? Ook al is dat dan maar een mechanische massagestoel? Gaat dit over escapisme, of steekt Anna Verkouteren-Jansen de draak met het me-tijdperk, of zelfs met de Westerse metafysica à la ‘je pense, donc je suis’.”

[…]

“Willem Kloos wist het al, maar Anna Verkouteren-Jansen maakt het met minder omhaal, en meer humor, op twaalf minuten duidelijk. Ook dat is kunst.” 

Lees de recensie van Pzazz Theater

NRC schrijft over nieuw theaterstuk van regisseur Koen Verheijden

Regisseur Koen Verheijden deed in 2022 mee met PLAN. Voor Toneelschuur Producties maakte hij de voorstelling Jongensuren gebaseerd op het queer werk van schrijfster Andreas Burnier. 

NRC interviewde hem en Anna van Vliet, een van de vier actrices in het stuk, over dit nieuwe theaterstuk. 

Fragment uit het artikel:

Verheijden: „Ik vond Burnier meteen superinteressant. Ze was een queer icoon in haar tijd, maar ze is door onze generatie grotendeels vergeten. Het is tof haar weer een podium te kunnen geven, zodat een jong publiek haar leert kennen.”

[…]

Wat Verheijden ook aansprak, was dat Burnier (geboren in 1931) bijvoorbeeld in Het jongensuur (haar tweede roman, uit 1969) schrijft over de vele plekken waar ze in de Tweede Wereldoorlog moest onderduiken. „Haar oorlogsverleden is belangrijk in haar schrijven, en dat is net als queerness een thema in mijn werk. Dat wil ik combineren in de voorstelling.”

Lees het artikel over Jongensjaren in NRC

Recensie in Het Parool over voorstelling met Paloma Lázaro Arteaga

Paloma Lázaro Arteaga doet mee aan Music Hub Brabant. Ze doet mee aan de dansvoorstelling Trust van Kalpanarts. In Het Parool verscheen hier een recensie over.  

Fragment uit de recensie: 
“De voorstelling Trust thematiseert het onderwerp in een choreografie van vijf dansers en zangeres Paloma Lázaro Arteaga – in vloeiende lijnen, met een overwegend zachte dynamiek en tijdig geaccentueerd met een ferm statement van stampende voeten of handgeklap. De zang van Lázaro Arteaga en de mooi gedoseerde compositie van Simone Giacomini maken gebruik van fysiek-menselijke ritmes en klanken als de hartslag en de adem.”

Lees de recensie van Trust in Het Parool

2DOC-Interview met Josefien van Kooten over haar film ANIMA

In de poëtische documentaire ‘ANIMA’ (HUMAN) wordt de kijker ondergedompeld in de surrealistische wereld van de Rotterdamse haven, waar de grens tussen mens en machine vervaagt. De redactie van 2DOC sprak met regisseursduo Anna Witte en Josefien van Kooten over het maakproces.

Josefien van Kooten deed in 2019 en 2020 mee met Next

Lees het interview op NPOdoc

Meer nieuws over TalentHub Brabant