Research, veldwerk en interviews zijn vertrekpunten voor Koens werk. Zijn werk heeft een sterk maatschappelijke inslag en wordt gekenmerkt door voor- en tegenstemmen naast elkaar te laten bestaan, zonder vooroordelen. Zijn signatuur is te herkennen aan een fragmentarische, poëtische en melancholische stijl.

Een belangrijk thema in het werk van Koen is zijn Indische achtergrond. Andere thema’s zijn o.a. de Belarussische revolutie, de Nederlandse (de)kolonisatie, activisme en de klimaatcrisis. Hij vertrekt vaak vanuit historische gebeurtenissen. Dit geeft de inhoudelijke basis. Door middel van de geschiedenis probeert hij zich te verhouden tot het heden en huidige maatschappelijke problemen.

In 2021 werd Koen genomineerd voor de Piketkunstprijs. Lees daar hier meer over.

Samen met zakelijk leider Felix Welsink en dramaturg Eefje van den Broek geeft Koen leiding aan ons gezelschap De Passant. De Passant vertelt verhalen waarin de figuranten van het leven de hoofdrol spelen om grotere maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken. Onder begeleiding van Het Nationale Theater in Den Haag zet de Passant doelgericht en vol levensvuur haar eerste stappen in het (Nederlandse) kunstenveld. Dit doen zij door tenminste één werk per jaar te produceren.

PLAN over Koen Verheijden

“Koen Verheijden heeft een enorme drive in het vertalen van waargebeurde verhalen naar theater. Zijn eigen Indische roots zijn daarin een belangrijke bron, een onbesproken geschiedenis komt zo bovendrijven. Ook de verhalen van anderen inspireren Koen. Hij doet er onderzoek naar, herschrijft en bewerkt ze tot toegankelijke voorstellingen voor een breed publiek. Samen met Podium Bloos en ook PLAN verdiept Koen zijn artistieke praktijk; hoe deze verhalen vorm kunnen krijgen.”

Moos van den Broek, artistiek coördinator Podium Bloos

6212
Nina Bobo