Een Wildcard winnen voor het Nederlands Film Festival; dat is nogal wat. Je bent net afgestudeerd en hebt nu al de hoofdprijs te pakken. Hoe voelt dat?

“Overweldigend. Ik had niet verwacht dat ik een Wildcard zou winnen. Het is heel tof, maar ook spannend. Nu mag ik echt een film maken die ík wil maken en daar heb ik €50.000 voor. Bizar”, vertelt Eline. “In september heb ik me opgegeven voor het Nederlands Film Festival, om mijn afstudeerwerk De Reizigers in te zenden. Daarmee gaf ik me meteen op voor de Wildcards.”

“Ik kijk best op naar de studenten van de Nederlandse Filmacademie, dus had niet gedacht dat ik uitgekozen zou worden. De uitreiking voor de Wildcards was online en alle deelnemers zaten in een Zoom-gesprek te wachten. Ik zat al achterovergeleund toen ik ineens mijn naam hoorde. Heel tof.”

“Ik was al heel blij dat ik afgestudeerd ben in coronatijd, dus ik dacht: ‘ik pak daarna even mijn rust.’ Maar nu ga ik toch door, want ik moet binnen twee jaar een film afhebben. Begin januari moet ik al wel een klein idee hebben voor een documentaire. Die wereld is helemaal nieuw voor mij, ik ben net afgestudeerd en straks mag ik werken met een producent.”

Ja, wow. Heb je al een idee voor de documentaire?

“Nou, nog niet heel concreet. Het is allemaal zo snel gegaan. Maar het wordt zeker iets maatschappelijks. Ik maak graag documentaires over buitenbeentjes van de samenleving. Ik kom mijn onderwerpen echt op straat tegen, dat is mijn kracht.”

Jouw afstudeerwerk ging ook over een maatschappelijk thema natuurlijk?

“Ja, ik liep in Broekhoven in Tilburg door de wijk, voor een opdracht voor school. Daar kwam ik langs een huis waarbij een caravan, veel oud ijzer en een afgetrapte trampoline buiten stonden. Ik zag dat huis en dacht: ‘Hier moet ik aanbellen’. Er bleek een reizigersfamilie te wonen die terug wilde naar het woonwagenkamp, maar dat kregen ze niet voor elkaar bij de gemeente.”

“Ik heb geïnvesteerd in een band met hen. Eerst ben ik twee maanden zonder camera bij het gezin geweest, om hun verhaal te horen. Ik heb oprechte interesse in hen en dat gevoel wil ik in mijn documentaire terug laten komen. Het kost veel tijd en energie, maar het is goed gelukt. Ik ben er 1,5 jaar mee bezig geweest.”

“Eigenlijk was het een opdracht voor het derde leerjaar, maar ik had nog niet het gevoel alsof het af was. Was er niet tevreden over. Mijn docenten waren het niet met me eens, maar ik ben er toch mee verder gegaan in mijn vierde jaar. Zo werd het mijn afstudeerwerk.”

“Doordat ik al had gefilmd, kon ik meer tijd besteden aan subsidieaanvragen en crowdfunding. Zo heb ik alle mensen die mij hebben geholpen met de documentaire, kunnen betalen. Dat vond ik belangrijk. Loes Janssen (ook een Next-talent) deed de montage en daar was ik zo blij om. Ik wilde met professionele makers werken, om mijn netwerk te vergroten. Zij hebben mijn film zeker naar een hoger niveau getild.”

Dat klinkt heel mooi. En hoe bevalt het om in het Next-traject te zitten?

“Sinds ik ben afgestudeerd afgelopen zomer ben ik fulltime filmmaker, ik had niet gedacht dat ik zoveel werk zou hebben meteen na mijn studie en in deze coronatijd. Maar ik merk ook dat ik na de academie in een zwart gat val en ik het idee heb dat ik nog veel moet leren. Loes (Janssen red.) vertelde over Next en hoeveel het haar had geholpen. Dat leek mij interessant.”

“Na mijn afstuderen kreeg ik via een docent een mail van Next en hebben ze me geselecteerd voor het traject. Ik heb mijn motivatie ingediend en ben uitgekozen. Ik vind het fijn dat ik een jaar lang begeleiding heb en de kans heb om alles te vragen wat ik wil. Ik mag binnen het traject onzeker zijn en voel me veilig. Netwerken en experimenteren, zonder dat er consequenties aan zitten, dat is een fijn gevoel.”

“Wie ben ik als maker? En hoe treed ik naar buiten met mijn werk? Hoe moet je een goede ondernemer zijn? Die vragen houden mij bezig en daarvoor krijg ik de ruimte binnen Next. Ik moet nog ontdekken wie ik ben en ben soms nog onzeker. Nu ik de Wildcard heb gewonnen, gooi ik mijn traject wel wat om.”

“Nu krijg ik vanuit Next steun in hoe ik een producent zoek en hoe ik met die Wildcard omga. Dat is mooi aan Next: het is flexibel en ik mag het invullen zoals ik het zelf fijn vind. Een persoonlijk traject waarbij ik zelfinzicht krijg en toffe masterclasses mag volgen; Next is voor mij een mooie reflectie op mijzelf en mijn werk.”

Ontdek meer over Eline

Talenten zijn van cruciaal belang voor de ontwikkeling, vernieuwing en bevordering van kunst en cultuur. In Next staat talent op het gebied van innovatief bewegend beeld (animatie, illustratie, documentaire, virtual reality, games, visual effects) centraal. Alle delen van de keten zijn betrokken bij Next, zo dragen high end commerciële studio's zoals PostPanic en Submarine bij aan het traject. 

TalentHub Next