Foto's door Marjolein Schrurs

Hoe voelt dat, genomineerd zijn voor een Gouden Kalf?
“Ik vind het heel vet. Ik ben genomineerd met mijn afstudeerwerk van mijn master Animatie: Inktzwart. Dat is een digitaal monument over de MH17. Ik wilde een VR-beleving maken voor de slachtoffers, de nabestaanden en de getuigen. Dus niet zozeer de feitelijke zaken, maar juist de gevoelskant laten zien. Als digitale maker wil ik op mijn manier zo’n heftige gebeurtenis herdenken. Niet in een standbeeld of monument, maar juist in een VR-omgeving.”

“Ik dacht: ‘Fuck it, ik stuur dit werk gewoon op voor de selectieronde voor een Gouden Kalf.’ Dat rolde door en uiteindelijk kwam ik door de eerste selectie. Daarna werd ik genomineerd in de categorie ‘Beste Interactive 2020’ en was ik één van de drie kanshebbers. Ik had dat nooit verwacht, want dit was werk dat ik nog op school had gemaakt. Dus zonder veel budget en alleen. Heel vet dat ik zo ver ben gekomen hiermee.”

2427

Heeft de nominatie jou ook veel concrete opdrachten opgeleverd?
“Nou, het helpt zeker mee, zo’n nominatie. Maar ik heb mijn projecten niet alleen te danken aan het Nederlands Film Festival. Next speelt ook een grote rol in mijn ontwikkeling en projecten. Ik merk wel dat het filmfestival mijn naamsbekendheid heeft vergroot, dat maakt het net iets makkelijker om bij fondsen, producenten en makers binnen te komen. Als ik een subsidieaanvraag wil doen, weet ik nu bij wie ik terecht kan, omdat ik die persoon bij de selectie heb ontmoet. Ik weet zelf beter wie ik kan bereiken. Voor een beginnend maker is zo’n opstap heel fijn.”

Next heeft jou dus ook verder geholpen, kun je daar wat meer over vertellen?
“Ik ben vorig jaar begonnen met Next en ik merkte dat ik met mijn VR-projecten in een pioniersfunctie zit. Het is een relatief nieuw medium, dus daarvoor is Next een heel geschikt talentontwikkelingstraject. Ik wil me graag verder ontwikkelen op het gebied van VR en storytelling. ‘Wat voor verhalen vertel ik als maker? En hoe maak je überhaupt een goed verhaal met VR? Hoe blijf je vernieuwend?’ Dat wil ik graag leren.”

“Daarnaast komt er best veel op je af als beginnend maker. Daarom heb ik coaching gekregen in het opzetten van een autonome beroepspraktijk als maker. Ik wilde graag weten hoe ik subsidies aan kan vragen en daarvoor is Next een mooie kickstart. Ik vind het fijn dat er iemand mee kijkt met wat je doet, het is toch een overgang van mijn studententijd naar het werkende leven. In de master Animatie kregen we wel meer informatie over freelancen, maar dan vooral in de commerciële hoek. Ik wil als kunstenaar werken, dus dat vereist een andere insteek. Ik vind het fijn om Next dan bij me te hebben.”

2428

Heb je al plannen voor de toekomst, waarbij je je Next-traject nog in kunt zetten?
“Ik ben nu bezig met mijn eerste subsidieaanvraag en concept ontwikkeling plan voor mijn nieuwe project. Dat gaat over lesbisch zijn en de dagelijkse discriminatie die daarbij komt kijken in de westerse cultuur.”

“Ik maak altijd werk rondom een maatschappelijk thema, dat fascineert mij het meest. Ik maak VR-ervaringen die aansluiten op zulke thema’s. Daarom ging mijn afstudeerwerk ook over MH17. Het volgende project is het eerste werk dat iets persoonlijker is. Het komt voort uit mijn eigen ervaring; ik kom dagelijks bepaalde vormen van discriminatie tegen omdat ik lesbisch ben. Als ik hand in hand met mijn vriendin in de supermarkt loop, is er altijd iemand die daar een grap over maakt of er iets van wil zeggen. Waarom doen mensen dat? Dat wil ik onderzoeken. Wat triggert mensen om zich te bemoeien met mijn privéleven? Daar maak ik een VR-ervaring van. Ik ga andere lesbiennes en mensen die zo homofoob reageren daarvoor bevragen en kijk dan vooral naar die kleine, alledaagse dingen.”

“Next stopt in juni voor mij, maar ik merk dat het netwerk dat ik opbouw echt voor de rest van mijn leven is. Next geeft mij het extra zetje en maakt het makkelijker om budget en tijd vrij te maken om je echt te focussen op een onderzoek.”

Ontdek meer over Iris

Talenten zijn van cruciaal belang voor de ontwikkeling, vernieuwing en bevordering van kunst en cultuur. In Next staat talent op het gebied van innovatief bewegend beeld (animatie, illustratie, documentaire, virtual reality, games, visual effects) centraal. Alle delen van de keten zijn betrokken bij Next, zo dragen high end commerciële studio's zoals PostPanic en Submarine bij aan het traject. 

TalentHub Next

Next