Het komende jaar is Gert de mentor van Amine, die eind 2018 vanuit Iran in Tilburg belandde om aan het conservatorium te gaan studeren. Tijdens zijn aankomende Talent Hub traject is het de bedoeling om zijn werkveld te verschuiven van samenwerkingen met semi-professionele muzikanten naar professionele muzikanten. In de voorbereiding moet duidelijk gaan worden hoe naar deze verschuiving toegewerkt moet gaan worden en de eerste gesprekken met Gert zijn hier over gevoerd. “Amine kwam bij mij in het vizier door zijn samenwerking met Brabant Koor waar hij een stuk voor had geschreven en ook dirigeerde, waar ik erg van onder de indruk was. Daarna heb ik hem nog een keer gezien met Brabant Chamber Orchestra waar hij dirigent en artistiek leider van is, waarna ik hem heb voorgedragen bij Music Hub Brabant.”

Amin is zowel dirigent, componist als artistiek leider van een orkest en hij wil graag al deze disciplines verder ontwikkelen. En dus is er met Gert gekeken hoe dit het beste aangepakt kan worden. “Uit die gesprekken kwam vooral naar voren dat Amin zijn netwerk wil verbreden en kennis wil maken met programmeurs. Dit is erg belangrijk want in de klassieke muziek is het moeilijk om als nieuw talent daar tussen te komen. Dit komt vooral omdat de lat bij de programmeurs erg hoog ligt. Over het algemeen boeken zij alleen de top solisten, de top componisten, etc. Daarnaast kost een dergelijke productie met orkest gewoon erg veel geld, waardoor programmeurs niet veel risico willen lopen en afhankelijk zijn van volle zalen.”

7928

Sowieso is het verdienmodel voor hedendaagse componisten heel anders dan dat van componisten in de popmuziek. Laatstgenoemden zijn eigenlijk altijd ook de uitvoerende partij, waardoor ze met hun optredens geld kunnen verdienen. Hedendaagse componisten laten hun werk door anderen uitvoeren en als zij het stuk niet spelen, krijgt de componist ook geen geld… tenzij je als klassieke componist een opdracht krijgt. Gering: “Die opdrachten maken dus een groot verschil voor een klassiek componist. Ik heb Amin dan ook opdracht gegeven om een stuk te schrijven voor een Halloweenconcert en dat uit te voeren in de concertzaal van de schouwburg, waar hij een carte blanche voor heeft gekregen. Op die manier kunnen we nieuw werk van Amin laten horen en wie weet komen daar weer andere opdrachten uit. Daarnaast zijn we aan het kijken hoe Amin als klassiek componist wat sneller dergelijke opdrachten kan krijgen. Zo denken we dat hij met kleine groepen, zoals een solist, een trio of een kwartet makkelijker voet aan de grond kan krijgen. Verder gaan we aan zijn profiel bouwen. Hij moet zich op een of andere manier meer gaan profileren. Zo heeft hij zijn Iraanse achtergrond van waaruit hij werkt en deze Oosterse muziek ligt dicht bij de klassieke muziek zoals we die hier in het Westen kennen.”

Onderdeel van die profilering is om ook te kijken naar de basis, dus een nieuwe biografie, nieuwe persfoto’s, etc. “Tegenwoordig is het erg belangrijk om gezien te worden en helaas komt dat meestal met hoge kosten. Om te zorgen dat Amine gezien wordt willen we dus aan die basis werken, maar ook proberen om geld in te zetten om nieuwe stukken te maken en die uit te voeren. Dat is natuurlijk de manier om gezien te worden. Vooralsnog is het belangrijk dat Amin de wijde wereld intrekt en gezien wordt en wij gaan het Music Hub Brabant traject daar dan ook helemaal op inrichten.”

Meer over Music Hub Brabant