Eleni, waar komt jouw passie voor dans vandaan?

“In Griekenland begon ik op mijn achttiende met dansen. “Ik zat in de urban dance, deed hiphop. Ik volgde dansles en ging naar het buitenland om daar op festivals te dansen en workshops te volgen. Daar heb ik veel van geleerd. Dat deed ik naast mijn studie Business Management & Administration. Die studie was niets voor mij, maar het was wél leerzaam. We leven in een wereld die gedreven is door geld; ik vind het belangrijk dat ik daarover heb geleerd. Ik ben er erg tegen, maar pas als je weet waar je tegen bent, kun je er iets aan doen.”

2548
'kAtArA' | foto door: Adrianna Krupa

“Om in de urban scene aan het werk te komen, moet je beroemd zijn. Je doet battles met andere dansers, waarin je in één minuut laat zien wat je in huis hebt. Ik heb al vijf minuten nodig om los te komen, dus dat werkte voor mij niet. Ook als je workshops wilt geven, in een jury voor grote hiphopwedstrijden wilt komen of in een show op een festival wilt staan, moet je beroemd zijn. Ik merkte dat ik wat anders wilde.”

“Ik heb toen een workshop gevolgd van een docent van de Fontys Dance Academy, die kwam vanuit Nederland naar Griekenland. Hij vertelde over de academie; dat het geen standaard dansacademie was, maar meer experimenteel. Dat sprak mij zo aan, dat ik auditie heb gedaan in Tilburg. Ik had alleen maar ervaring in hiphop en house dance en mijn technische kennis was nog niet optimaal, dus ik werd pas na een tweede auditie toegelaten. Sindsdien woon en werk ik al bijna negen jaar in Tilburg. Waar dansen mij brengt, daar ga ik heen. En dat is nog steeds hier.”

2551
'Stirring Pan' | foto door: William van der Voort

En wat is jouw belangrijkste reden om op te treden?

“Het geeft mij een extatisch gevoel om een performance neer te zetten waarbij ik het publiek meeneem. Wanneer ik optreed, dan ben ik helemaal één met mezelf. Ik zit in een wereld waarin ik zelf de leiding heb en daarin wil ik mijn publiek betrekken. Ik neem ze mee op een reis. Soms gaat dat heel soepel en neem ik ze bij de hand, maar soms is het alsof ik je tegen de muur gooi en meteen in mijn performance trek.”

“Ik wil graag triggeren, mensen raken. In mijn performances is ‘het lichaam’ altijd een belangrijk element, vooral het vrouwelijk lichaam. Mijn lichaam is mijn werk. Ik wil in mijn performances vooroordelen, stereotypen en normen aan de kaak stellen. Ik bén mijn eigen werk, ik kan mijn politieke ideeën niet los zien van mijn werk, dus ze komen vaak terug in mijn performances.”

Heel interessant om te horen, nu ben ik heel benieuwd naar je performances. Kun je vertellen waar je zoal mee bezig bent?

“Tijdens mijn studie werkte ik al samen met T.R.A.S.H. en Katja Heitmann, dus toen ik in 2016 afstudeerde, had ik al werk. Ik ben performer en ben sinds 2020 ook maker bij DansBrabant. Dat vind ik de perfecte combinatie: ik vind het fijn om inspiratie op te doen door met anderen te werken, maar wil ook mijn frustraties en inspiratie in míjn werk terug laten komen. De hele tijd creëren is heel intensief, daarom is de afwisseling zo fijn.”

“Via DansBrabant ben ik terechtgekomen bij PLAN. Heleen Volman (voormalig artistiek leider DansBrabant) heeft mij aangedragen voor het traject. Ik werk binnen het Makershuis Tilburg en daardoor heb ik een link met DansBrabant. Binnen PLAN zijn er twee projecten waaraan ik werk.”

“Het eerste project heet ‘kAtArA’, dat is Grieks voor ‘vloek’. De voorstelling zou dit voorjaar eigenlijk in première gaan, maar corona kwam er tussendoor. Voor dit project werk ik met twee vriendinnen die ook allebei maker zijn. Tot nu toe heb ik alleen nog maar solo- choreografieën gemaakt voor mezelf, dus dit is mijn eerst groepschoreografie. Mijn vriendinnen geven wel input voor de performance, maar ik ben de eindbeslisser. Ik kan er nog niet al te veel over vertellen, maar het is een mythische realiteit waarin drie vrouwen geschiedenis (her)schrijven.”

“Daarnaast ga ik een installatie performance maken met Tim Schneider, de bedenker van Doloris Meta Maze in Tilburg. Daar zouden we nu mee beginnen, maar ook dat is uitgesteld door corona.”

2549
'kAtArA' | foto door: Adrianna Krupa

Dat klinkt heel tof. Hoe ervaar jij PLAN tot nu toe?

“Het is precies zoals een talentontwikkelingsprogramma zou moeten zijn: je krijgt de tijd om te doen wat je voor ogen hebt, maar als je afwijkt van je plan, dan is dat ook geen punt. Daarnaast zijn er veel experts die ik om advies kan vragen. Ik krijg vertrouwen vanuit PLAN en dat is zo belangrijk voor mij. Als ik mezelf kan zijn, écht mezelf kan laten zien, dan komt er veel meer. Ik voel dat ik het beste uit mezelf kan halen en feedback op een goede manier kan ontvangen. Zo’n relatie is essentieel om open in het traject te staan.”

Ontdek meer over Eleni

Talenten zijn van cruciaal belang voor de ontwikkeling, vernieuwing en bevordering van kunst en cultuur. PLAN Talentontwikkeling Brabant geeft sinds 2013 de nieuwste generatie makers van theater, dans en circus in Noord-Brabant kansen om meters te maken in hun ontwikkeling van een eigen signatuur, netwerk en praktijk.

PLAN

PLAN