Bram van Helden (1988) is in 2011 afgestudeerd aan de Academie voor Theater in Tilburg en in 2016 aan de Master of Music-Theatre aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag/De Veenfabriek in Leiden.

Kenmerkend voor het werk van Bram is dat niet de mens maar een object of fenomeen centraal staat.
Bram geeft steeds een andere vorm aan zijn werk. Hij wisselt tussen het maken van theater, performances, installaties en exposities. 

Vaak staat het op theatrale wijze leven inblazen van objecten centraal. Bijvoorbeeld in de groeiende reeks Future Zen Garden waarin plastic organismes de performers zijn.
De Plastic organismes ontstaan in een technische zoektocht naar materiaal, mechanica en robotica. Voor dit technische proces werkt Bram samen met Thijn Kolk, alumni van de Technische Universiteit Eindhoven.

‘In de reeks Future Zen Garden roep ik een ervaring op die vergelijkbaar is met een natuurervaring. Een ervaring waar je door aandacht te geven aan dat wat er is, verwonderd kan raken. Ik vind het een spannend gegeven om deze ervaring met materiaal op te roepen dat juist zo ver van de natuur afstaat. Zo ontstaat er een wereld die soms post-humanistisch en dan weer aanlokkelijk aandoet. Ik ben gefascineerd door deze paradoxale beleving. De serie Future Zen Garden is dan ook nog altijd groeiende.’

Bram zoekt gericht interdisciplinaire samenwerkingen op. Zoals de samenwerking met muziektheater-maker Karlijn Hamer. Samen ontwikkelde ze bij Het Laagland de 1+ voorstelling Woosh!, die in 2020 door Nederland en Belgie tourt. Met kunstenaarsgroep Zuiderlink veranderde hij eind 2019 een woonhuis tot museum. Met beeldend kunstenaar Jeroen Offerman werkte hij begin 2020 aan de performance Niets Krijgt Ruimte die door het coronavirus nog niet in première is kunnen gaan.
In de zomer van 2020 creëert hij samen met Theater De Nieuwe Vorst I open at the close. Een overgangservaring tussen lege en volle zaal.

De afgelopen jaren was het werk van Bram o.a. te zien op Boulevard festival, Dutch Design Week, Over het IJ festival, Festival Cement, Festival Twee Turven Hoog en Theaterfestival De Parade.

De komende jaren heeft Bram als doel een stevige bodem te creëren voor zijn makerschap in zowel de theater als beeldende kunstsector. Hij wil vanuit de plastic organismes de stap naar de museumwereld zetten. Tegelijkertijd wil hij bestaande samenwerkingen verdiepen en nieuwe samenwerkingen aangaan, om op een onderzoekende manier theater en performances te maken.

2035

PLAN over Bram van Helden

“Ik had het soort rustige ervaring dat je ook in de natuur kunt hebben. Je kijkt en verwondert je over alles wat ook nog leeft naast en rondom jou. Het relativeert, laat je oordeelloos kijken, werkt louterend en was bij tijd en wijle ook heel grappig. Het liet me als toeschouwer geheel samenvallen met het moment zonder bijgedachten. Een kinderlijke verwondering over al wat ‘leeft’. De combinatie van een natuurervaring met materiaal dat tegelijk misschien wel het meest onnatuurlijke is dat je je kunt voorstellen dwingt bewondering af. Magisch.”

Leonie Clement, artistiek leider Festival Cement

2036