“Ik merk, juist nu ik in dit traject meedraai, nog meer dat ik echt kennis ben misgelopen tijdens mijn studie wat betreft marketing. Design to Market slaat echt een brug tussen mijn studie en de business wereld. Behalve een goed product is het net zo belangrijk dat de zakelijke kant klopt. Dit moet dan ook goed onderzocht worden. Je moet ook hier hard aan werken, zelf gaan onderzoeken, het juist zelf ondervinden en verschillende markt-analyses doen. Je neemt stappen buiten je comfort-zone en wordt als het ware in het diepe gegooid. Maar wel met de juiste tools om weer naar boven te komen. Samen met een groep andere ontwerpers, vele gesprekken met mentoren, workshop en trainingen, ga je zelf aan de slag. 

Design to Market past ook echt bij mij. Ik ben van nature leergierig in alles. Ik wil van alles een beetje informatie. Ik wil weten waarom iets zo is. Dat is ook zo met het verkopen van het product. Ik kan wel iets gaan ontwerpen, maar als je geen kennis hebt om te onderzoeken of daar ook een markt voor is blijf je achter de feiten aan lopen. Toen ik aan de slag ging met DigiQubes, waar ik een programmeertaal voor moest gebruiken, leerde ik eerst zelf de programmeertaal. Zodat ik bij de doorontwikkeling iemand anders kan begeleiden die er nog veel beter in is en het product verder uit kan werken. 

Tijdens het traject leer je de andere ontwerpers kennen die allemaal een andere expertise en blik hebben. En daardoor leer je ook veel van de andere talenten. Wat doen zij en hoe zijn zij daar gekomen? Gelukkig waren tijdens Corona de online lezingen en groepsmeetings ook effectief. Doordat het online was, waren we ook heel gefocust. Het voelde voor mij net zo waardevol als fysieke meetings. Verrassend effectief en leerzaam waren de sessies persoonlijk leiderschap, ook als we die online deden. Het onderwerp psychologie spreekt me dan ook heel erg aan. Je komt te weten wat je karaktereigenschappen zijn als ondernemer en als mens, hoe je in het leven staat, maar ook hoe anderen je zien en hoe je daarop kan anticiperen. 

Dat heb ik ook meteen toe kunnen passen, deze methodieken, in bijvoorbeeld het afnemen van interviews. Sowieso heb ik door dit traject een helikopterview ontwikkeld. Je krijgt meer overzicht, je bekijkt het project ‘van bovenaf’ en je krijgt de tools om veel aan het product te veranderen als het nodig is. De pivots die ik maak met DigiQubes zijn niet altijd leuk, maar wel nodig en ik leer er veel van.  

Voor mij is het echt het ultieme einddoel om als zelfstandig ondernemer uiteindelijk een bedrijf op te zetten, waarin ik projecten ontwerp en ontwikkel die ik ook echt wil maken, maar waar wel echt een markt voor is. Alle nieuwe kennis en vaardigheden die ik heb hier geleerd, neem ik daarin mee.”