Dit artikel verscheen op 27-02-2020 op KONKAV

Naam: Iris van der Meule

Leeftijd: 24 jaar

Opleiding: Bachelor Vormgeving op AKV|St.Joost Breda en Master Animation op AKV|St.Joost Den Bosch

Als je jezelf op een feestje voorstelt, wat zeg je dan wat je voor beroep doet?

Ik ben een digitale kunstenaar.

En wat doe je echt?

Ik maak voornamelijk autonome virtualreality-experiences en ik doe onderzoek naar virtual reality als een opzichzelfstaand medium. Daarnaast maak ik ook korte animatiefilms. Ik ben een echte storyteller en ik vind het ontzettend interessant om storytelling te combineren met nieuwe technologieën. Mijn autonome werk heeft vrijwel altijd een maatschappelijk tintje. 

Omschrijf je werk in drie woorden.

Experimenteel, vernieuwend en diepgaand.

Maak je voornamelijk werk in opdracht of vrij werk?

Op dit moment maak ik voornamelijk alleen vrij werk. Dit komt omdat ik net ben afgestudeerd van mijn master en meteen de geweldige kans kreeg om een van de talenten te zijn van het talent ontwikkelingen traject ‘Playgrounds Next-Docu’. In dit traject kan ik meteen verder met het doorontwikkelen van mijn autonome werk, maar heb ik ook de kans om mijn beroepspraktijk op te zetten en in de toekomst dus ook in opdracht te gaan werken. 

Waar kunnen we je van kennen?

Oei, geen idee! Ik ben denk ik nog niet heel erg bekend als beginnende maker. Misschien van mijn afstudeerwerk Inktzwart, een interactieve VR-experience over de MH17. Deze stond afgelopen jaar op Playgrounds The Art Department, de Dutch Design Week en op Kaboom Animation Festival. Of misschien via het ‘Playgrounds Next-Docu’-traject. Tijdens dit traject ga ik in ieder geval hard werken aan dat jullie mij gáán leren kennen dit jaar.

Wat heb je gemaakt waar je het meest trots op bent?

Tot nu toe mijn VR-experience Inktzwart die ik tijdens mijn master heb ontwikkeld. Ik heb toen veel kunnen experimenteren met het medium VR. Ik was op zoek naar nieuwe interactieve verhaalstructuren en combineerde dat met het thema MH17. Zo ontwikkelde ik een nieuwe manier om deze ramp te herdenken. De experience bestaat uit poëtische beelden/scene’s die elementen en emoties rondom MH17 verbeelden. Elementen zoals verlies en rouw, maar ook acceptatie. De kijker kan hier op zijn eigen tempo en in een eigen volgorde doorheen gaan. Alle scene’s zijn interactief waar je dingen kunt op pakken en zo meer details over de MH17 tegenkomt. Het is als het ware een digitaal monument geworden die je als kijker kunt bezoeken. Het is een experience waar digitale en poëtische kunst, interactieve storytelling ontmoeten en daar ben ik best wel trots op.

Wat is het meest lelijke wat je ooit hebt gemaakt?

Haha. Ik denk mijn eerste 3D-karakteranimatie die ik tijdens mijn bachelor maakte. Al probeerde ik daar de lelijkheid juist in mijn voordeel te gebruiken. Ik hou eigelijk wel van lelijke dingen want juist ook daar kan schoonheid in verstopt zitten. Mooi of lelijk is ook maar een mening, denk ik dan.

Wat wil je echt nog een keer maken?

Ik wil heel graag eens een hele grote VR-experience maken waarin je uren zou kunnen rond dwalen. Daarin wil ik onwijs veel experimenteren met nieuwe VR-technieken, bijvoorbeeld van die loopbanden, maar ook dieper ingaan op VR-storytelling. Daarbij ook een leuk team samenstellen van programmeurs, animators en sound-designers, zodat we echt iets groots en onwijs tofs kunnen maken.

Wie of wat is je grootste inspiratiebron?

David Oreilly is een grote inspiratiebron voor mij. Ik ben een erg grote fan van zijn low-poly 3D-stijl, maar ook zijn manier van aanpak. Hij onderzoekt en analyseert de software die hij gebruikt en zoekt daarin nieuwe manieren om het te gebruiken. Ook ben ik erg fan van Marina Abramovic. Eigelijk is ze een compleet uiterste van mij qua werk, maar in haar performances heeft ze een interessante wisselwerking met haarzelf en haar publiek en dat inspireert mij enorm. In een zekere zin heb je daar bij het maken van een VR-experience ook mee te maken.

Waar sta je nu en waar liggen nog ambities?

Ik sta nu letterlijk aan het begin van mijn carrière, dus er gaat nog een hoop gebeuren. Mijn eerste doel als net-afgestudeerde was om een nieuwe en eerste VR-experience te maken als een zelfstandige maker, met een echt budget te werken en professionals er bij te betrekken. Samen met Next-Docu ben ik dit doel nu aan het ‘opstarten’ en daar ben ik ontzettend blij mee! Mijn ambities op langere termijn zijn om een echte pioneer te worden op het gebied van virtual reality en storytelling. Ik wil zoveel mogelijk met dit medium experimenteren en VR-experiences maken en de kennis die ik daarbij vind op een zo groot mogelijke schaal kunnen delen. Ik hoop dat (voornamelijk in de kunstwereld) mensen over een aantal jaar denken: VR? Iris!

Waarom heb je een profiel aangemaakt op KONKAV?

KONKAV is een fijne verzamelplaats voor audiovisuele makers in Brabant, dus ik maakte een profiel om mezelf hier kenbaar te maken en misschien toffe samenwerkingen te kunnen vinden!

Jouw motto?

Less is more!

Meer over Iris