Zo, je hebt al heel wat bereikt in je carrière. Kun je vertellen hoe het allemaal begon?

“Op mijn zestiende ben ik begonnen met dansen, het is voor mij altijd een hobby geweest. Ik kwam tijdens een carnavalsfeestje in aanraking met jongens die mij moves lieten zien. Voor die tijd was ik al wel gefascineerd door Michael Jackson. Ik dacht altijd dat je met talent geboren moest zijn en dat je het niet kon leren, maar daar besefte ik dat dat wel kon. Zo ben ik erin gerold.”

“In die tijd waren er nog geen lessen in popping, dus heb ik het zelf via een aantal video’s geleerd. Veel imiteren en oefenen heeft me verder gebracht. Er kwamen steeds meer wedstrijden, battles, zoals we dat in de scene noemen. Na het winnen van een aantal battles kreeg ik steeds meer de smaak te pakken en uiteindelijk ben ik vijf keer Nederlands kampioen in de stijl popping geworden. Hierdoor kreeg ik een reputatie in de Nederlandse urban dans scene en kreeg ik steeds meer verzoeken voor les te geven, jureren van battles en allerlei uiteenlopende gigs. Ik studeerde daarnaast aan de Technische Universiteit in Eindhoven: Industrial Design.”

“Nadat ik mijn master had afgerond, was het lastig om aan een baan te komen. Ik zat in een specifieke hoek en daar had je ervaring voor nodig. Dat heb je niet als je net afgestudeerd bent. In diezelfde tijd kwam mijn goede dansvriend Niek Traa bij mij, met de vraag of ik met hem een jurysysteem wilde bouwen. Hij had gebattled bij een evenement in Zuid-Korea en was het niet eens met de uitslag en het jurysysteem, O.U.R. system, dat daar gebruikt werd. Hij wist dat ik Industrial Design had gestudeerd en dacht dat we samen wellicht een nieuw systeem konden maken. Zo heeft zijn frustratie ons gemotiveerd om zelf een systeem te bouwen.”

3617
In Paradiso Amsterdam bij evenement Popping Forever | Fotograaf: Little Shao

Oké, en hoe ging dat verder? 

“Ik maakte een prototype; een knoppensysteem dat gekoppeld was aan een tv-scherm, waarop je het scorebord ziet. In de dansbattle-wereld is het gebruikelijk dat de jury aan het einde van de battle eenmalig stemt. Dat is gebaseerd op een aantal rondes dansen. Het systeem werkt per ronde. Dus iedere ronde krijgt één van de twee dansers de punten. Ook heeft het systeem een ‘best of’-structuur. Dat maakt het veel spannender. Omdat je iedere ronde een nieuwe kans hebt. Het is transparanter en je spreidt de aandacht voor de juryleden.”

“We noemden het systeem ‘Kozen’. Het werd steeds meer gebruikt in de scene en in de afgelopen jaren heeft Kozen op veel wereldkampioenschappen, wedstrijden en evenementen gedraaid. Ik ben in Amerika, Zuid-Korea en in diverse landen in Europa geweest. Het systeem draaide 120 wedstrijden in acht jaar tijd.”

Tof zeg. En hoe kwam Design to Market op je pad?

“Via mijn coach Ivo Cruz kwam ik in contact met Design to Market. Ivo heeft mij erg geholpen met het zakelijke stuk van mijn onderneming en ik merkte dat ik er behoefte aan had om dat voort te zetten. Design to Market kwam daarin op het goede moment. Ik kon wel wat hulp gebruiken bij het ondernemerschap en mezelf profileren daarin.”

“Ik vond de structuur en begeleiding heel fijn. Ik heb het nodig om mensen om me heen te hebben, dat werkte heel motiverend. Daarnaast is het een prettig idee dat er altijd een expert is die jou verder wil helpen. Het netwerken en kijken hoe ik een aandeel kan leveren in onze sector, vind ik ook belangrijk. Ik wil mijn systeem graag verder krijgen en daarin is dit traject van belang. Ik ben nu bezig met een leadership programma, waarin zelfontwikkeling en hoe je beter kunt communiceren, sterktes en zwaktes ontdekken en discussies oefenen, centraal staan.”

3615
Bij het bootcampevent Krumpire in Rusland | Foto door: Nastya Golovash

Waarbij heeft Design to Market jou verder kunnen helpen?

“Design to Market heeft me ook inzichten gegeven in het verder ontwikkelen van Kozen, het systeem. Ik geloof dat er meerdere systemen zijn die goed werken voor de urban danswereld, maar mijne zeker ook. Nu breaking (in de volksmond ook wel bekend als breakdance) ook een olympische sport is, biedt dat perspectief voor het systeem. Dat is wel een motivatie.”

“Niet alleen voor Kozen is Design to Market zinvol, maar ook voor het evenement Planet Pop’N dat ik met Delphine Nguyen, ze is wereldkampioen popping, al sinds 2018 organiseer. We krijgen daarbij ondersteuning van Emoves. In 2020 wilden we het event graag organiseren, maar dat ging helaas niet in het echt vanwege corona. Daarom hebben we verschillende online challenges georganiseerd waaronder een Instagram challenge, een video-competitie en een livestream battle via Facebook. De kennis en tools vanuit Kozen kwamen hiervoor heel goed van pas.”

“De coaches van Design to Market denken op zo’n moment mee met me. Het is natuurlijk ons eigen event, maar voor advies en organisatiemogelijkheden, kan ik ook bij hen terecht. Heel fijn. Ik heb mijn technologische inzicht ingezet bij ons online event voor Planet Pop’N. Samen met Dynamo in Eindhoven hebben we uiteindelijk een heel vet evenement neergezet, waarbij dansers van over de hele wereld via een livestream een battle hielden. Vanuit Emoves hebben we ook veel hulp gehad, super mooi om te zien dat het hele veld zo met elkaar samenwerkt.”

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

“Mijn ambitie is om Kozen verder uit te breiden en om Planet Pop’N dit jaar live en online te kunnen organiseren. Daarnaast ben ik danser en wil ik daar ook in blijven groeien. Ik wil nu focussen op mijn jurysysteem en mijn eigen dansontwikkeling. Mijn traject bij Design to Market gaat me daar zeker bij helpen. Ik groei langzaam aan door en verder.”

3614
Foto: Hella Martens

Design to Market