Remy, de afgelopen anderhalf jaar werkte je tijdens Music Hub Brabant aan je nieuwe album, dat je op 7 november op November Music lanceerde. Dat kan haast geen toeval zijn.

Remy: “Dat klopt. Mooi dat ik de kans krijg het resultaat van onze samenwerking dáár, tijdens Music Hub Night, te presenteren.” 

Bert: “De kwaliteit van wat Remy maakt is hoog. Het is bijzonder dat hij zijn album bij ons lanceert. De manier waarop hij werkt, dat kun je eigenlijk niet live uitvoeren. Er komt een ensemble en hij remixt de muziek ter plekke. Dat klinkt altijd net iets anders dan op het album, natuurlijk. Maar het is wel heel bijzonder dat hij dit doet: een componist die zich ook met de uitvoering bezighoudt – dat is best uniek.”

Luister het album

3587
Componist Remy Alexander

Bert, aan het begin van het traject gaf je aan dat Remy op zoek ging naar zijn eigen stijl. Hoe coach je daarbij?

Bert: “Het belangrijkste voor Remy tijdens dit traject was: die cd maken. Ik heb hem voorgesteld aan Kluster5 uit Den Haag, een ensemble dat goed matchte bij wat hij wilde. Verder doet een talent het zelf. Natuurlijk geef ik wel tips, maar ik ga nooit op de stoel van de maker zitten. Dat zelf ontdekken is denk ik heel belangrijk, in zo’n traject.” 

Remy: “Componeren draait voor mij om vragen stellen. Ik zet niet zomaar noten op papier, maar stel steeds de vraag: ‘waarom doe je dit?’ of ‘waar komt dit vandaan?’ Bert is daar als mentor heel sterk in. Hij zegt niet: ‘dat zou ik anders doen’ of ‘dit is niet goed’. Wel stelt hij open vragen. Zo hielp hij mij keuzes nog sterker te onderbouwen, of juist een andere keuze te maken.” 

7510
Mentor Bert Palinckx

Wat was voor jou een sleutelmoment tijdens Music Hub Brabant?

Remy: “Ik was voor 70% klaar met de remixes van mijn album, toen ik alles weggooide. Het knaagde al een tijdje. Ik had keuzes gemaakt omdat ik dacht dat het cool was of hip, of omdat een ander het ook doet. Terwijl ik juist op zoek was naar mijn eigen geluid. Iets waar ik zelf voor de volle honderd procent achter kon staan.”

Remy Alexander
Als ik straks na de release een compliment krijg, of feedback, dan betekent het echt iets. Het is waardevoller omdat ik gemaakt heb wat ik écht wilde maken.”

Dat lijkt me geen makkelijke keuze.

Remy: “Dat was het ook zeker niet. Het fijne aan Music Hub was dat ik in die periode alleen met muziek bezig kon zijn. Het gaf me de ruimte om zo’n grote beslissing te maken en opnieuw bij nul te beginnen. Daarnaast kon ik op Bert en op anderen om me heen terugvallen: hoe pak ik dat nu aan? Daardoor heb ik artistiek gezien stappen gemaakt. En nu ben ik super, super blij dat ik toen opnieuw ben begonnen. Als ik straks na de release een compliment krijg, of feedback, dan betekent het echt iets. Het is waardevoller omdat ik gemaakt heb wat ik écht wilde maken.” 

Is dat meteen ook je belangrijkste les geweest tijdens Music Hub Brabant?

Remy: “Durven op stop te drukken is zeker een belangrijke les. En risico’s nemen. Dat geldt niet alleen voor de artistieke kant, maar ook bijvoorbeeld voor randvoorwaarden. Zoals een opnamelocatie. Ik kreeg ooit een goede, prestigieuze plek aangeboden, die ik toch liet schieten omdat mijn muzikanten dan misschien niet konden. Achteraf had ik daar wel spijt van. Nu weet ik: ga altijd voor het allerbeste. Ben bereid daar risico’s voor te nemen, zoals een muzikant die misschien afhaakt. Door een stap terug te nemen krijg je helder wat je ook alweer wil. Gun jezelf die ruimte.”

Afgelopen jaar was Remy projectleider voor het educatieve programma van November Music. Blijven jullie samenwerken in de toekomst? 

Bert: “Jazeker. Zo gaan we samen naar concerten en festivals. Laatst zijn we nog in Leuven geweest. Remy heeft daarnaast een bijzonder talent voor cureren. We zijn dit jaar een week in Finland geweest voor een curator course. Ik zie daar zeker een toekomst voor hem. En op het gebied van educatie is Remy één van de besten. Voor November Music kan hij nog heel veel betekenen op dit vlak.” 

Remy: “Toen ik net bij November Music werkte, keek ik heel projectmatig naar educatie. Dus vooral: wat wil ik deze editie en hoe krijgen we dat voor elkaar? Ondertussen zag ik Bert toen al in gesprek gaan met een ensemble, over een samenwerking voor de editie van 2024. Ik leer daar ontzettend veel van. Bijvoorbeeld dat het soms lang duurt om iets groters van de grond te krijgen. Dat gaat over een heel andere tijdspanne. En daar begin je dan nu al mee. Je stippelt een plan uit dat meerdere jaren duurt. Dat was een eye-opener voor mij. Verder heeft Bert veel vertrouwen in mij. Dat helpt ook, natuurlijk.”

Waar sta je over vijf jaar?

Remy: “Dan is November Music Kids nog meer een vanzelfsprekendheid, en hebben we het programma uitgebreid met een componeerproject en met aanbod voor studenten en scholieren. Als componist wil ik nog meer samenwerken en ik zou heel graag een orkestwerk schrijven. Dat vertel ik dan ook maar tegen iedereen die ik tegenkom. Op een gegeven moment vallen de stukken dan zeker op hun plek.” 

 

 

 

Tekst: Iris van den Boezem

 

Waar sta je over vijf jaar?

Meer nieuws