Over Marijn Graven

Marijn Graven (1984) studeerde in 2017 af aan de Regie Opleiding van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Er gingen een studie Theaterwetenschap, wat marketingbanen in het theaterveld en twee jaar aan deeltijd acteursopleiding aan vooraf voordat ze besefte dat ze een regisseurshart heeft. Ze is steeds op zoek naar hoe ze haar eigen realiteit en die van de specifieke acteurs die ze kiest, kan koppelen aan toneelrepertoire of wereldliteratuur, theatraliteit en spiritualiteit. Want ook yoga en meditatie nemen een rol in, in haar leven en werk. Voor haar passen al deze bronnen als vanzelfsprekend bij haar werk in het theater. Via verschillende vormen zoekt ze naar collectieve verbinding en manieren om de positie van het publiek meer deelnemend dan beschouwend te laten zijn.

Marijn maakte in 2017 de Festival Cement productie de Elyzeesche velden, een gelukzalig oord en won in datzelfde jaar de André Veltkamp Beurs én de Eindwerkprijs met de collectief gemaakte afstudeervoorstelling de Louteringsberg. In oktober 2017 ging Nachtwerk in première, een voorstelling die Marijn maakte onder de vleugels van Frascati Producties. In maart 2018 ging tijdens Festival Cement Narziss I Hildegard I Goldmund in première, een coproductie van Het Zuidelijk Toneel en Festival Cement. In de zomer van 2018 werkte Marijn voor Frascati Producties aan Prospero e Miranda, die in première ging op 5 oktober 2018. 
In maart 2019, tijdens Festival Cement, ging LO LIE TAA in première. Daarvoor gaf ze toneelschrijver Nunzio Caponio, met wie zij eerder werkte aan Prospero e Miranda, de uitdagende opdracht om voor de jonge acteur Benno Veenstra een solo te schrijven op basis van Nabokovs Lolita. Geschreven vanuit het perspectief van het kind dat verlangt naar een liefdesrelatie met een volwassene.
In het najaar van 2019 werkt Marijn aan Naar Ikea een vrije bewerking van Strindbergs beroemde trilogie Naar Damascus, op 17 oktober 2019 gaat Naar Ikea in première bij Frascati. 

Leonie Clement Marijn toonde zich in onze samenwerking een degelijk en ambachtelijk regisseur. Helder, strak en open.”

Waarom is Marijn geselecteerd voor PLAN?

Leonie Clement, artistiek leider Festival Cement over Marijn:

"We hebben Marijn leren kennen als een ambitieuze maker die overloopt van de plannen en ideeën. Ze studeerde in juni 2017 af met haar 4e afstudeervoorstelling. De voorstellingen hebben een belangrijk gemeenschappelijk kenmerk: Ze combineren persoonlijk –en privémateriaal van de acteurs met toneelrepertoire of wereldliteratuur. Een van haar afstudeervoorstellingen maakte ze bij HZT en Festival Cement: De Elyzeesche Velden, een gelukzalig oord, waarin de zussen Bosmans de zussen Dubois speelden.

Marijn toonde zich in onze samenwerking een degelijk en ambachtelijk regisseur. Helder, strak en open. Ze is een echte voorstellingsleider, baas over het proces en gewend een team aan te sturen. Ze is zeer secuur en put uit een rijke bron aan literatuur, repertoire, beeldende kunst, symboliek en uit een spirituele invalshoek, gevoed door haar eigen ervaringen met yoga, meditatie en dans. Ze is een echte maker en richt een open proces in waar nog tot op het laatst ruimte is voor radicale veranderingen.

Op termijn wil Marijn graag werk maken voor de grote zaal en heeft ze de wens een groot gezelschap te leiden. Deze uitgesproken ambitie richting grote zaal gecombineerd met haar interesse in en kennis van repertoire, waaraan ze nu al een geheel eigen kleur toevoegt, zie je niet heel vaak. Dat willen we koesteren."