“Op mijn 14e vroeg iemand me waarom ik nog nooit de studio in was gegaan om te kijken of rappen iets voor me was. Toen ik die kans daarna kreeg, merkten mensen dat ik verhalen over behoorlijk ingrijpende gebeurtenissen had en dat ik eigenlijk best wat te melden had. Zo is het rappen voor mij eigenlijk zo’n beetje begonnen. Ik ben daar toen mee doorgegaan en op mijn 19e werd ik door Stuk TV gevraagd om een soort van carrière boost traject via hen te doen. We hebben toen 3 dagen lang erg veel gedaan met als kers op de taart een optreden bij 101 barz, een van de grootste hiphop platformen van Nederland.”

Daarna ontplofte het eigenlijk en sindsdien is Laylo bezig om zijn carrière van de grond te krijgen. Dat lukt ondertussen aardig, want in de zomer van 2020 tekende hij een contract bij Trifecta, het platenlabel van Ali B. Het label bleek erg gecharmeerd van de onderwerpen in de teksten van de rapper. “Mensen vragen mij weleens hoe ik het durf om al die persoonlijke zaken in teksten te verwerken, maar zo ben ik op jonge leeftijd begonnen. Ik maakte als kind erg veel mee, en daar schreef ik dan over. Ik ben pas op latere leeftijd teksten gaan schrijven die wat luchtiger waren.”

Nu Laylo ook die luchtigere kant in zijn muziek heeft gevonden, kan hij als hij aan een nieuw nummer gaat werken ervoor kiezen welke kant hij op wil. Vanuit daar wordt dan het verhaal uitgewerkt en kijkt hij naar welke stijlelementen daarbij passen. Voor de beats is de rapper tot nu toe vooral samenwerkingen aangegaan met verschillende producers, zoals Kubus. Laylo wil echter dit Talent Hub traject gaan gebruiken om zelf ook beter te worden in het maken van beats, zodat hij op die manier zijn eigen producties kan gaan maken.

Vanaf het moment dat Laylo tekende bij Trifecta heeft hij met het label aan een strak plan gewerkt om singles te maken, die vergezeld gaan van sterke videoclips.

Eindhovens Dagblad: interview februari 2021

Onlangs (12 februari 2021) zijn die singles, aangevuld met enkele andere nummers, op een EP verschenen. Het traject van singles uitbrengen ligt nu achter hem, waardoor er volop ruimte is om het maximale uit dit Talent Hub traject te halen. “Naast het leren produceren, wil ik ook graag in contact komen met een vocal coach. Ik zou in de toekomst namelijk graag ook willen zingen op mijn eigen nummers om op die manier ook nog een ander publiek aan me te kunnen binden. Daarnaast wil ik heel graag leren hoe ik nog beter verhalen kan vertellen met mijn video’s. Ik werk zelf ook altijd mee aan het tot stand komen van mijn video’s. Ik ben in dat proces wel erg creatief, maar weet nog niet genoeg niet genoeg van het technische deel. Ik wil leren om zelf die video clips te kunnen gaan maken.”

Een laatste onderdeel dat Laylo wil aanpakken tijdens het Talent Hub traject is het onderzoeken van de invloed van frequenties in muziek. “Eigenlijk wil ik onderzoeken hoe je met frequenties mensen kunt beïnvloeden, bijna hypnotiseren. We zijn dan ook op zoek naar mensen die daar meer van weten, maar tot nu toe valt dat niet mee. Het idee is trouwens niet nieuw, de Amerikaanse rapper XXXTentacion was daar ook erg veel mee bezig. Zo speelde hij met die frequenties waardoor mensen soms bijna verslaafd waren aan zijn muziek, vooral als zij in een bepaalde stemming zaten waar hij op inspeelde. Dat vind ik enorm interessant en is iets dat ik ook tijdens dit traject verder wil onderzoeken.”

Mentor Bas Veekens (013, Tilburg) Hij heeft een erg unieke stijl, waardoor hij direct opvalt. Hij is qua taal heel erg sterk en je merkt dat hij allang schrijft. Daarnaast articuleert hij erg goed en de beats waar Laylo over rapt zijn net een tikkeltje anders dan het gros van wat je tegenwoordig hoort. Hij blijft juist weg van bepaalde stijleffecten die je op het moment veel hoort in de hiphop en creëert daarmee echt zijn eigen stijl. Daarnaast heeft hij een fijne mix met aan de ene kant serieuze onderwerpen, maar is er ook genoeg ruimte om lol te hebben.”