Evangelos Biskas werd geboren in Thessaloniki, Griekenland in 1994. Hij studeerde dans en choreografie aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten te Tilburg. Als performer werkte hij onder meer met Katja Heitmann en United Cowboys, en danste in Even Worse van Guilherme Miotto- Corpo Maquina en Loophole van Charlotte Goesaert. Als maker werd Evangelos voor zijn afstudeerchoreografie Eternal Chilling genomineerd voor het Moving Forward traject 2016-2017 en won hij de Moving Forward Young Dance Makers Award. Goed voor een residentie en de mogelijkheid een nieuwe performance te ontwikkelen: In Search of a Title, een co-creatie met danser/choreograaf Elysia Mc Mullen en een samenwerking met muzikanten Ruben den Brok en Isaac Poels. De voorstelling ging in première in oktober 2017 bij Dansmakers Amsterdam en is een interdisciplinaire performance waarin twee dansers en twee muzikanten samenleven in een alledaagse wereld waar magie en het onvoorspelbare onderdeel is van de routine. 

Met zijn werk wil Evangelos lagen van verzet afpellen en een openheid naar verschillende werelden voorstellen. Dromen, metafysica, enz… de onverklaarbare kracht van dingen en atomen om magisch te worden. Dat wat je niet kunt zien voelen en laten voelen. Op welke wijze kan een surreële benadering aannames van wat wij als normaal en alledaags bestempelen omvormen? In onze door snelheid weinig gelaagde hedendaagse wereld voelt een surrealistische kijk op de zaak als uitdagend en broodnodig.

Pauline Roelants Ombuigend van isolatie, naar golfbeweging, naar vloerwerk en impulsen. Het lijkt allemaal onderdeel te zijn van een rijk intern geheugen van het lichaam. ”

Waarom is Evangelos Biskas / V voor PLAN geselecteerd?

Pauline Roelants, artistiek leider United Cowboys, over Evangelos Biskas

“Evangelos Biskas was gastchoreograaf bij Seasoning #9. Hij voerde 2 danssolo’s per avond op, improvisaties onder de titel The Jazz Dog. De solo’s tonen een intrigerend fysiek vocabulaire. Ombuigend van isolatie, naar golfbeweging, naar vloerwerk en impulsen. Het lijkt allemaal onderdeel te zijn van een rijk intern geheugen van het lichaam. Dat maakt de dans van Evangelos Biskas persoonlijk en verschillend dan die van anderen. Hij gebruikt zijn lichaam als instrument, optellend bij de muziek, of zelfs er onderdeel van wordend. Het is een goede keuze om onderzoek te doen middels improvisatie; ontdekkingen worden direct gecombineerd met fysieke ervaring. Ik denk dat zijn onderzoek naar de communicatie tussen muziek en dans boeiend is. Een onderzoek dat kan leiden tot een onderscheidende danssignatuur.”