tekst: Iris van den Boezem

Eén van de doelen van TalentHub Brabant is dat talenten een gezonde(re) en meer weerbare beroepspraktijk ontwikkelen. Daarom worden talenten gecoacht op artistieke ontwikkeling, persoonlijke ontwikkeling en ondernemerschap. Essentieel hiervoor zijn de partners die bij de verschillende hubs betrokken zijn. Zij zorgen voor opdrachten, en ze delen hun kennis en netwerk met de talenten. Op die manier is TalentHub Brabant letterlijk een voedingsbodem voor hun verdere carrière. 

Hoe ziet de samenwerking met talenthub Design to Market eruit?

Paulo Martina (Van Bommel Van Dam): “Als museum hebben we een bepaalde maatschappelijke verantwoordelijkheid. Juist de verbinding met de wereld buiten de museummuren is voor ons essentieel.Van Bommel van Dam heeft een uitgebreid buitenprogramma, een stadsprogramma zogezegd, waar we jonge makers bij betrekken. Op dit moment wordt er gewerkt aan ‘Nieuwe Uitzichten’, een project dat zich richt op het herdefiniëren van buitenplekken in de stad. Bijvoorbeeld door pleinen en straten te vergroenen. Dit project krijgt ook een plek in ons museum. Op zolder komt een audiovisuele beleving waar bezoekers hopelijk zo lang mogelijk blijven om te genieten van wat ze horen en zien. Die opdracht loopt nu via Design to Market. Een mooie klus, want je moet over álles nadenken: van signing tot en met de manier waarop je de beelden en geluiden deelt.”

Joke Backx (Design Museum): “Onze samenwerking met Design to Market startte in een moeilijk jaar. We moesten dicht, open en toch weer dicht. Wél hebben we een jaar lang opgetrokken met de hub, de organisatie en de makers. We weten wat de structuur is en we kunnen daar met onze toekomstige opdrachten hopelijk beter op inspelen. Dat is trouwens niet: jonge talenten laten tentoonstellen. Het gaat er meer om dat ze ons helpen onderzoek doen, of dat ze meedenken over hoe we tentoonstellingen inrichten.
Zo lieten we een aantal talenten al wel meekijken naar het festival bij onze GOTH-tentoonstelling. Dat was heel leerzaam. Zij waren bijvoorbeeld erg enthousiast over de workshops, terwijl ik dacht dat dit meer iets was voor een oudere doelgroep. Maar ze kregen gelijk. De inschrijvingen liepen heel hard.”

Wat levert de samenwerking jullie op?

Joke: “Wat ik interessant vind, is dat je als partner ook inbreng hebt in de talenten die voor Design to Market gevraagd worden. Als iemand bij ons aanklopt, maar nog wat meer ervaring nodig heeft, dan is zo’n hub een hele goede manier om verder te groeien. Daarnaast komen wij op deze manier in contact met talenten die iets minder snel in ons vizier komen. Het zijn vaak wat andere ontwerpers dan de standaard artistieke ondernemers. Eén van de talenten die meedacht over GOTH is bijvoorbeeld Pim Smit. Van huis uit industrieel ontwerper, afgestudeerd aan de TU in Eindhoven. Die zou anders niet zo snel bij ons terecht zijn gekomen. Terwijl: als Design Museum willen we juist design in de héle breedte bestrijken.”

Paulo: “Uiteindelijk, maar dat is iets voor de langere termijn, treden we steeds meer naar buiten als het museum dat samenwerkingspartners in de samenleving zoekt. Het ziekenhuis, een hotel. Het project Re-Think/Re-Act is daar een mooi voorbeeld van. Door met Design to Market samen te werken, breiden we ons netwerk van jonge talenten steeds verder uit. En dat is nodig, omdat we steeds meer van dit soort projecten aangaan. En er dus ook meer mensen over willen laten weten.”

Hoe zijn jullie als partner bij Design to Market terechtgekomen?

Joke: “Binnen het design landschap hebben we een bepaald netwerk en bijbehorende expertise tot onze beschikking. Dat netwerk delen we graag, en we willen het ook uitbreiden met nieuwe aanwas. Samenwerking met Design to Market is een goede manier om met jonge talenten in contact te komen. En daarbij: als we hét Design Museum van Brabant zijn, is het eigenlijk gek als we hier niet aan meedoen.”

Paulo: “Ik vond het heel leuk dat Jos (coördinator Design to Market, red.) ons vroeg. Wij zijn een kunstmuseum, geen museum voor sociaal design. Maar we vinden onze maatschappelijke impact wel van belang en we willen dat steeds beter uitdragen. Dus Jos’ vraag kwam als geroepen.”

Hoe gaat de samenwerking verder?

Paulo: “Wat mij betreft blijven we intensief met elkaar samenwerken. Op deze manier creëren we samen met Design to Market een ecosysteem waardoor het voor jonge makers mogelijk én interessant is om in deze regio te werken. En Design to Market zorgt dat talenten en hun opdrachtgevers zo op een goede manier gekoppeld en begeleid worden.”

Joke: “Als een talent wordt begeleid door Design to Market, zullen we als partner nu sneller de stap zetten om met hem of haar in zee te gaan. Het geeft toch een soort zekerheid. Dat is prettig. Dat je als partner tijdens bijeenkomst alle nieuwe talenten een keer ontmoet is al heel leuk. Het afgelopen jaar sprak ik bijvoorbeeld met Lena Winterink, ook onderdeel van Design to Market. En ondanks dat we toen geen opdracht voor haar hadden, blijf ik haar wel volgen. En hopelijk werken we in de toekomst dan alsnog een keer samen. Dat zou ook mijn oproep zijn aan anderen: wil je je netwerk uitbreiden, zorg er dan voor dat je mensen ontmoet. In de dagelijkse drukte binnen je praktijk heb je daar misschien niet altijd de ruimte voor. De deelname aan zo’n hub als Design to Market biedt daar een heel goede manier voor.”

Meer nieuws over Design to Market