Een serieuze stap naar internationaal succes

Remme ter Haar is onderdeel van de nieuwste lichting van Music Hub Brabant. Dat hij een talent is, vinden we niet alleen in Brabant. Remme werd door een vakjury van de Volkskrant als tweede gekozen van Nederlandse poptalenten van 2022. “Superleuk natuurlijk. En ook precies wat ik nu nodig heb, zo’n profielstuk in de krant. Veel mensen kennen mijn muziek wel, maar mij nog niet. En dat is voor het totaalplaatje wél belangrijk. Zeker als er straks weer getourd kan worden.” 

Remme is - zoals hij het zelf verwoord - een echte livemuzikant. Van het pluggen van zichzelf en zijn muziek via social media moet hij het niet zo hebben. Op het podium komen zijn songs het beste tot hun recht. Na zijn afstuderen aan de Herman Broodacademie begon hij in 2020 met optreden. Maar door de lockdown die snel volgde kon hij weinig vlieguren maken. Ondertussen liepen de online cijfers wel door. Op Spotify doorbraken zijn nummers ‘Get Older’ en ‘Something Real’ allerlei records, en kwam hij zelfs twee keer in de top 40 van Tsjechië terecht. Ook tekende hij een platencontract bij Universal Duitsland. “Door corona heb ik nog maar weinig connectie met mijn publiek kunnen maken. Maar de bekendheid van mijn liedjes stijgt dus wel. Dat betekent dat áls ik eenmaal ga touren, mensen ook verwachten dat ik iets neerzet. Dankzij Music Hub Brabant kan ik werken aan een show die internationaal bulletproof is.” 

Music Hub Brabant is een samenwerkingsverband van dertien Brabantse podia en festivals. Samen zorgden zij ervoor dat Remme ‘droog’ kon oefenen op hun podia, ook in tijden van lockdown. Daarnaast nam hij zanglessen, en kreeg hij coaching op het vlak van performance en podiumpresentatie. “In oktober stond ik eindelijk weer eens op het podium”, blikt Remme terug. “Het was zo’n verschil met hoe ik daar voorheen stond. Ik kon nu veel beter verbeelden wat zo’n lied betekent. Ik stond er erg relaxed. Wat ik leer bij Music Hub Brabant geeft me weer munitie om op verder te bouwen.” Als we Remme over vijf jaar weer spreken, tourt hij over de wereld en zijn de songs die hij maakt dus ook van Europa tot en met Azië en verder bekend. “Ik ben geboren en getogen in Eindhoven. Die Brabantse identiteit draag ik altijd met me mee. En dankzij Music Hub kan ik straks ook serieus die stap naar een internationale carrière maken.”

6107
Daniël Arthuus in de Lochal tijdens expo Van Hier & Verder

Financiële onafhankelijkheid geeft je kunstpraktijk ruimte

Als het lukt om met je kunst geld te verdienen, dan heb je ook ruimte om dingen te doen waarvoor misschien minder publiek te vinden is. Een belangrijk inzicht dat Daniel Arthuus kreeg tijdens zijn deelname aan talentontwikkelingsprogramma Inversie. Dit programma begeleidt talentvolle jonge beeldend kunstenaars naar een zelfstandige beroepspraktijk. Daniel: “Als autonoom kunstenaar moet je volgens mij zoveel mogelijk financieel onafhankelijk zijn. Natuurlijk wil je creëren, bezig zijn met projecten waarmee je misschien alleen een nichemarkt bereikt. Maar aan de andere kant moet er ook geld zijn om dat überhaupt te kunnen doen.” Tijdens één van de ateliergesprekken van Inversie sprak Daniel met Daan den Houter. Deze kunstenaar maakt zowel werken die gretig worden gekocht, als werken die minder goed verkopen. Zoals zijn ijsschilderijen. Daniel: “Door werk te creëren dat economisch rendabel is, geeft hij zichzelf ook de ruimte om dingen te maken waar hij vooral artistiek inhoudelijk heel blij van wordt.”

Voor Daniël was dit een mooie aanleiding om zelf het experiment aan te gaan. Hij ontwikkelde een tegel die hij bewerkte met stro en epoxy en verkocht deze in een gelimiteerde reeks mét certificaten op This Art Fair in Amsterdam. Het werd een succes: de eerste tien prototypen waren meteen weg. Inversie begeleidde en faciliteerde dit experiment. "Inhoudelijk lagen de tegels in het verlengde van onderzoek dat centraal staat in mijn werk, maar de output was hier toegankelijker. En daardoor dus ook beter te verkopen”, vertelt Daniel. “Het is interessant om eens iets totaal anders te ontwikkelen, waar mensen ook nog eens voor willen betalen. En het zorgt ervoor dat ik ook projecten kan opzetten die financieel minder opleveren. Die balans is belangrijk.”

Ook op het gebied van het opbouwen en onderhouden van zijn netwerk maakte Daniel mooie stappen. Met kerst stuurde hij alle mensen met wie hij zaken deed - of met wie hij zaken zou willen doen - een kerstkaart. Een drieluik, bestaande uit religieuze afbeeldingen, waarvan het derde beeld een teaser is voor het werk waar hij in 2022 mee aan de slag gaat. Zo maakt hij zijn contacten alvast nieuwsgierig naar wat komen gaat. En dat is nodig, want  Daniel is ambitieus. Op zijn lijst staat nu: toegang tot de opening van een kunstbiënnale, waar hij internationale curatoren en andere belangrijke partijen voor zijn netwerk kan ontmoeten. Zijn pijlen zijn gericht op Venetië, waar hij met behulp van het Mondriaan Fonds aanspraak op hoopt te doen. “Toen ik begon met Inversie dreef ik nog wat rond, was mijn richting nog niet duidelijk. Doordat ik de ruimte kreeg om te experimenteren en van anderen te leren, sta ik steviger in mijn schoenen. Dus die biennale moet zeker lukken. Als het niet nu is, dan toch zeker in de komende jaren.”

Dit is het tweede artikel waarin we spraken met talenten over hoe TalentHub Brabant hun ondernemerschap een boost gaf. Benieuwd naar het eerste artikel? Dat stuk lees je hier.

 

TalentHub Brabant in beeld