Foto door: Niels Steeghs | dit artikel verscheen oorspronkelijk bij The Daily Indie

De EP La Chute is hier alvast een voorproefje van. Met één been nog ingeklikt in de fietspedalen waar Leeuwis zo graag in beweegt, met het andere been al richting de volgende stap. De val, om vervolgens weer met nieuwe ideeën op te staan. Omdat de muzikale avonturier het liefst niet te lang hetzelfde rondje blijft rijden. Die nieuwe koers vindt hij in nog vrijer werk, nog meer associatief muzikaal knutselen. Ongebonden, gewoon zien waar het spelen je brengt. Opnieuw is het een kunstvorm die tot stand komt in samenwerking met de mooie visuals van Kaftwerk (Niet de band, maar het artistieke werk van Janine Hendriks), die zowel in de hoes als ook in de clip terugkomen, net als eerder in de fraaie vormgeving van Galibier.

2124

La Chute

Zelf zegt Leeuwis het volgende over de EP: “Met La Chute keer ik nog één keer terug naar de Franse Alpen. Deze nieuwe EP is het vervolg op mijn album Galibier: een instrumentale ode aan de mooiste bergen die een mens kan tegenkomen. Wederom twee volledig analoog opgenomen nieuwe stukken, die de muzikale mogelijkheden en context van de pedal steel gitaar verkennen. Deze zomer zou voor mij grotendeels in het teken staan van La Vuelta Holanda: speciaal voor deze wielerronde was het plan om een groot nieuw werk te presenteren tijdens de koers in en rond ‘s-Hertogenbosch. Met het wegvallen van zo’n beetje alle sportevenementen is ook de komst van La Vuelta naar Nederland uit de agenda verdwenen. Om toch een beetje sportieve muzikaliteit met de wereld te delen komt nu La Chute uit: twee stukken die zo van de koerskaravaan gevallen zouden kunnen zijn. In klank sterk verbonden met het album Galibier, maar tegelijkertijd ook een verwijzing naar mijn nieuwe werk. Daarin stel ik het gebruik van tape-loops en tape-manipulatie centraal.”

Lees het volledige artikel op The Daily Indie

Mathijs over Music Hub Brabant

Dit item verscheen oorspronkelijk bij Make It Tilburg

Hoe je structuur aanbrengt in abstracte muziek, is een uitdaging waar Mathijs middenin zit. “Via TalentHub Brabant heb ik contact gelegd met producer, componist en gitarist Leo Abrahams en ben ik bij hem op bezoek geweest in Londen. Zijn rust en zijn kunde om heel lang niks te kunnen doen en dan niet angstig te gaan worden vond ik interessant. Om juist in alle rust pas na vijf minuten ervoor kiezen twee noten te spelen. Het is heel verleidelijk om toch aan een knopje te draaien of een noot te spelen. In je hoofd zit er altijd een stemmetje dat zegt ‘speel maar’. 

Lees het volledige artikel op Make It Tilburg