Geschreven door Simone Vos | Foto's door Lieke Anna

Een nominatie voor een Edison voor het album dat je met je trio Under the Surface maakte, een Edison op zak, meerdere platen én een eigen album en label. Je gaat goed, hè?

“Nou, als ik daar nu zo zelf bij stil sta, dan denk ik inderdaad: ‘Wow, wat is er allemaal gebeurd in een relatief korte tijd’”, zegt Sanne. “Het gaat heel goed, mijn loopbaan gaat als een speer. Ik heb veel mooie kansen gekregen in de afgelopen jaren en daar was Music Hub Brabant er één van.”

“Door al deze successen heb ik meer vertrouwen gekregen in mezelf. Dit is wat ik doe en dat wordt goed ontvangen. Ik krijg daar rust door. Ik heb heel hard gewerkt om te komen waar ik nu ben. Eerder kwam die drive voort uit onzekerheid. Altijd maar doorgaan en hopen dat ik echt iets zou bereiken. Nu merk ik dat ik die balans terug moet vinden, tussen de hoeveelheid werk en het geluk.”

Hoe heb je die projecten allemaal voor elkaar gekregen?

“In de afgelopen drie jaar liepen er veel projecten door elkaar”, lacht Sanne. “Ik zit in twee trio’s: Under the Surface en Mudita en daarnaast doe ik nog heel veel andere projecten. Met Under the Surface heb ik twee jaar lang door 22 landen gereisd en dat was heel speciaal. Ik ben erg beïnvloed door de klanken en mensen die ik onderweg heb ontmoet.”

“Met Mudita hebben we in 2018 dus een Edison gewonnen, dat was echt bijzonder. Ik had dat niet zien aankomen. Het is zo’n erkenning, maar het zorgt er ook voor dat ik vaak als ‘Edison-winnares’ wordt aangekondigd. Dat is natuurlijk een mooi steuntje in de rug, maar zorgt ook voor druk: want dan móet ik het waarmaken. Nu is het tweede album, met vrij geïmproviseerd werk, van Under the Surface genomineerd voor een Edison in 2020. Heel bijzonder.”

2325

Welke invloed heeft Music Hub Brabant op jouw carrière en succes?

“Doordat ik met zoveel verschillende groepen en mensen bezig was, merkte ik dat ik behoefte had om terug te gaan naar mezelf. Ik wilde meer onafhankelijkheid en meer gronden als vocalist en mens. Daarnaast wilde ik onder mijn eigen naam produceren. Ik ben zo druk geweest, dat ik een beetje kwijt was, wie ík nou ben. Daar hebben Frank Kimenai (o.a. coach voor bands) en Paradox mij goed bij geholpen. We hebben samen een plan gemaakt om het moederschip van Sanne Rambags weer te vinden”, lacht Sanne.

“Ik ben in 2019 begonnen met het traject en heb het dit jaar afgerond. Ik weet nu: dit is Sanne en vanuit daar kan ik alles aan. De fysieke uitkomst is dat ik een soloalbum heb gemaakt én een eigen label ben gestart. Dat stuk voor mezelf, wilde ik graag bereiken. Het is een label in een niche hoek en het geeft mij nog meer kracht dat dit nu bestaat”, vertelt Sanne.

“Tijdens de Music Hub heb ik veel coaching gehad en ben ik bij stempedagoog Ingrid Voermans geweest. Zij kan aan één toon horen hoe ik me voel en hoezeer ik verbonden ben met mezelf. Dat was bijna therapeutisch en daardoor ben ik sterker geworden. Zonder Music Hub was dit niet gebeurd. Het traject gaf me een stok achter de deur en de mogelijkheid om uit mijn comfort zone te treden. Daardoor zijn die soloplaat en mijn label Sonna Records ontstaan, doordat ik heb gevoeld dat ik er zelf mag zijn. En ik kan beter laten zien wie ik ben door mijn label en album, ik voel die vurigheid om mijn visie op muziek over te brengen. Het traject is heel waardevol geweest.”

2326

En waar ben je op dit moment mee bezig? Is het wat rustiger geworden?

“Veel rustiger niet, maar ik heb mooie plannen. Door de coronacrisis moest ik het wat kalmer aan doen en dat was goed. Ik moet grenzen stellen, anders raak ik overwerkt. Maar: voor nu ben ik met iets heel tofs bezig. Ik heb een eigen band gevormd, een kwartet, we hebben al opgetreden in Paradox en daar ga ik in 2022 meer mee doen”, gaat Sanne verder.

“Daarnaast maak ik mijn eigen tweede album met singer-songwriter-liedjes, ik breid het moederschip uit. Mijn albums komen in een drieluik: Sonna is dus al uitgekomen, dan volgt Sister (ode aan sisterhood) en daarna Sage (het kwartet). Dan ben ik compleet”, zegt ze. “Ik schrijf momenteel veel met Oddrun Lilja Jonsdottir, een Noorse gitariste. Noorwegen voelt als mijn tweede thuis, de klankenwereld die in mijn muziek naar voren komt, voelt alsof je in Noorwegen bent.”

“Tot slot ontwikkel ik mijn label verder. Ik heb nu vijf mensen in dienst die meedenken over het concept en de communicatie. Ik wil krachten bundelen en zoveel mogelijke mooie artiesten die passen binnen de stijl eraan koppelen. Het kan een collectief worden om te delen, om gelijkstemden met muziek te verbinden.”

Talenten zijn van cruciaal belang voor de ontwikkeling, vernieuwing en bevordering van kunst en cultuur. Het doel van Music Hub Brabant is om talentontwikkeling in de muziek structureel op te nemen in de Brabantse cultuursector. Op die manier creëren we een duurzaam systeem waarbinnen talenten zich kunnen ontwikkelen en doorstromen.

Ontdek meer over Sanne