Geschreven door Iris van den Boezem

Je loopt al sinds 2015 mee met PLAN, maar binnenkort stopt het. Hoe is dat?

“Super spannend!”, meldt Sanne enthousiast. “Mede dankzij PLAN kon ik de afgelopen twee jaar aanspraak maken op de Nieuwe Makersregeling van het Fonds Podiumkunsten, maar dat stopt in maart.”

Hoe kwam je bij PLAN terecht?

“Tijdens mijn opleiding in Tilburg leerde ik Leonie (Clement, artistiek leider van Festival Cement, red.) kennen. Ze bezocht regelmatig voorstellingen die ik had gemaakt of waar ik in speelde. Toen ik naar Amsterdam vertrok, ben ik haar blijven uitnodigen. Zij heeft me later voorgedragen voor PLAN.”

1877

Foto door: Peerke Malschaert

Waarom was een talentontwikkelingstraject nodig?

“Na de opleiding was het best wel zoeken naar mijn eigen handtekening: wat is nu de gemene deler in het werk dat ik maak?” legt Sanne uit. “Daar heeft Leonie me enorm mee geholpen. Ze is een fijne kijker, geeft goede feedback. Dat komt omdat ze mijn werk goed kan plaatsen in een lijn met andere dingen die ik heb gedaan. Ze zegt niet alleen waarom iets niet werkt, maar ze onderbouwt dat ook heel goed. Dat soort feedback is hartstikke leerzaam.” Ze vervolgt: “Dat goed onderbouwen doet Leonie trouwens niet alleen bij negatieve feedback, maar ook wanneer ze een compliment geeft. Ze legt dan fijntjes uit waarom het volgens haar goed werkt, en ook dat leert mij dan weer een hoop.”

Heb je daar nu nog steeds iets aan?

“Oh, zeker. Mijn probleem is niet dat ik niet genoeg werk heb, maar eerder dat ik voorheen niet goed nee kon zeggen. Ik durfde dat niet, maar ook: ik wist niet goed waar ik ja of nee tegen moest zeggen. Nu ik weet wie ik ben, als regisseur, lukt het me beter om ruimte te nemen voor mijn projecten, om mijn autonome koers uit te stippelen. En als ik nog weleens in opdracht werk, dan is dat een opdracht die goed bij me past. Of een klus, die ik zo kan inrichten dat ‘ie bij mijn koers past.”

Wat is je nog meer bijgebleven van PLAN?

“PLAN heeft voor mij ook echt een belangrijke netwerkfunctie: ik kwam in contact met programmeurs van onder andere Theaterfestival Boulevard en Theater De Nieuwe Vorst, maar ook de ontmoeting met andere PLAN-makers was voor mij waardevol. We kwamen elkaar bijvoorbeeld tegen bij Festival Cement, waar de meesten dan optraden. Dat schept toch meteen een band - als een soort post-doc klasgenootschap”, zegt Sanne. “Dat was heel prettig - gewoon door het gevoel dat je in hetzelfde schuitje zit. Allemaal leren, ontwikkelen, bezig met vragen stellen bij wat je doet. Daardoor konden we elkaar alles vragen: ‘hoe pak jij dat zakelijk aan?’ of ‘hoe kom je op dat toffe idee?’

TalentHub PLAN

1876

Je werkt al een hele poos met een vast artistiek team en een zakelijk leider. Samen vormen jullie House of Nouws. Binnenkort schrijf je House of Nouws officieel in als stichting bij de Kamer van Koophandel. Hoe ziet je toekomst er daarna uit?

“We starten met een vierjarige aanvraag bij het Fonds Podiumkunsten, dat betekent dus dat we een maatje groter moeten denken dan bij de Nieuwe Makersregeling. Da’s spannend. Soms schiet door mijn hoofd: stel dat het lukt - daarna zit die vier jaar erop, en dan? Aan de andere kant heb ik ook wel veel vertrouwen in de toekomst”, glimlacht ze. “Waar ik over een jaar of vijf ben? Als je het mij vraagt maakt House of Nouws dan ieder jaar een jeugdvoorstelling en één voor volwassenen en is het ook een huis waar anderen werk maken zoals Liesje en Sanne (Lips&Knobel). Daarnaast geef ik les in de specifieke acteerstijl die ik in de stukken toepas. Maar eerst maar eens zorgen dat we staan geregistreerd als stichting. En zou je ook willen vermelden dat er op 6 oktober en op 15 februari nieuwe voorstellingen in première gaan? BOEF (6 oktober in première bij Maas) is de nieuwe voorstelling van Lisa Groothof en Dwayne Toemere waarvoor ik de eindregie deed. Op 15 februari 2020 is in theater de Nieuwe Vorst de première van Stil of ik schiet (6+), de nieuwe voorstelling van House of Nouws, in productie van Stip. Daarna gaan we op tournee door het hele land.”

Kom meer te weten over het werk van Sanne

 
De nieuwste generatie makers van theater, dans en circus krijgt in Noord-Brabant meer kansen dankzij PLAN voor talentontwikkeling Brabant. Veelbelovende talenten krijgen ondersteuning bij de ontwikkeling van hun handtekening, het cultureel ondernemerschap, de opbouw van publiek en de zichtbaarheid van hun werk. In PLAN werken de volgende producenten, podia én festivals samen: Festival Cement, Theaterfestival Boulevard, DansBrabant, Het Zuidelijk Toneel, Festival Circolo, De Nieuwe Vorst, Podium Bloos, Parktheater Eindhoven, United Cowboys en Theater Artemis.