Geschreven door Iris van den Boezem

Je bent nu drie jaar afgestudeerd. In die periode kwamen kort na elkaar drie van je grote dromen uit: een eigen ensemble, zingen bij productiehuis Silbersee en een solo-opera. Wat ga je nu doen?

“Wat grappig dat je dat vraagt”, lacht Rianne. “Ik dacht toen namelijk precies hetzelfde. Gek genoeg heb ik er nooit bewust naar toe gewerkt. Dit zat altijd wel in mijn hoofd, en ineens dacht ik: mijn dromen zijn al waarheid geworden! Super natuurlijk, maar daarna was het wel even van: en nu dan? Rond die periode kwam Music Hub Brabant in beeld.”

1684

En toen?

“Ik besloot iets te gaan doen wat ik super eng vind: improviseren. Op het conservatorium was ik in eerste instantie vooral bezig met alles wat bij die hele oude traditie van klassieke zang hoort: onversterkt zingen, met ensembles van wisselende bezettingen, op basis van een bepaalde techniek en altijd stukken van componisten die allang dood zijn. Dat is allemaal lekker duidelijk, helder - voor improvisatie is geen ruimte. Maar op een gegeven moment ging het bij mij kriebelen: ik moest er iets anders bij gaan doen”, legt Rianne uit. “Het was dus al tijdens de opleiding dat mijn interesse begon te verschuiven: ik werkte steeds vaker samen met levende componisten - iets dat niet heel gangbaar is in de wereld waar ik vandaan kom. Die componisten vragen dan aan mij: hé, wat kun jij allemaal met je stem? Doe eens voor? Ja, en dan sta je daar: je moet dan wel improviseren. Spannend, maar dat intrigeert me wel. Ik zoek altijd wel naar hindernissen op mijn pad”, vertelt Rianne glimlachend. “Dan denk ik: dat ken ik nog niet, dus dat ga ik doen.”

Improviseren - leg eens uit: wat doe je precies?

“Ik zoek muzikanten op die thuis zijn in het improviseren. Samen met hen ga ik aan de slag - als een soort van improvisatie-coaching voor mezelf. Dit gebruik ik in mijn zoektocht naar het maken van nieuwe muziek. Voor mij geeft het ook richting aan de stijl voor het duo dat ik samen met mijn vriend en multi-instrumentalist Jornt vorm. Door gewoon maar te doen, aan de slag te gaan met dat improviseren, leer ik ontzettend veel.” Rianne vervolgt: “Ik krijg ook coaching van stemkunstenares Greetje Bijma. Wat een bevrijding - schreeuwen, de grenzen van mijn stem opzoeken!”

1685

Hoe helpt Music Hub Brabant je?

“Mijn begeleiders (Bart van Dongen en Bert Palinckx) zijn een belangrijke stimulans bij mijn ontdekkingstocht. Waar ik mee bezig ben - volgens mij is dat er nog niet echt, in Nederland. Of het wordt in ieder geval nog niet vaak gedaan”, peinst ze. “Vanuit de klassieke traditie waar ik vandaan kom voelde ik voorheen vaak een barrière: waarom mag dit niet? En aan de andere kant voel ik de noodzaak om op deze manier met muziek bezig te zijn. Het is dan heel fijn om twee mensen met grote artistieke als zakelijke expertise naast me te hebben - die me ondersteunen en motiveren bij wat ik doe. Zij kennen me al langer als die zangeres die van alles doet, van alles aangaat en ze juichen dat toe. Dat geeft me echt een enorm goed gevoel: dat het oké is om buiten dat keurslijf te werken."

Als ik je over twee jaar weer spreek, waar ben je dan mee bezig?

“Poeh, goede vraag. Als het goed is, heb ik me dan sterker geprofileerd als stemkunstenares, met dank aan Greetje Bijma. En verder hoop ik dat het duo dat ik op dit moment met Jornt vorm, een basis is voor nieuwe projecten met verschillende andere muzikanten. Dat anderen ons ook weten te vinden. Ja, en wie weet wat er nog meer op mijn pad komt in die periode. Ik houd van nieuwe uitdagingen. Hoe gaat die uitspraak van Pippi Langkous ook alweer?”

1686
Talenten zijn van cruciaal belang voor de ontwikkeling, vernieuwing en bevordering van kunst en cultuur. Het doel van Music Hub Brabant is om talentontwikkeling in de muziek structureel op te nemen in de Brabantse cultuursector. Op die manier creëren we een duurzaam systeem waarbinnen talenten zich kunnen ontwikkelen en doorstromen. Music Hub Brabant is een samenwerkingsverband van twaalf Brabantse podia en festivals.
 

Lees meer over Music Hub Brabant