Geschreven door Iris van den Boezem

Als één van de eerste vaste ondernemers streek Niels Hoebers bijna tien jaar geleden met zijn studio neer in de Eindhovense creatieve hotspot Sectie C. Overal staan popjes, trapjes, kleine scènes, bloemenvaasjes - bijna alles wat je in zijn animaties ziet, maakt Niels zelf, met de hand. “Maar ik gooi ook best vaak iets weg”, verontschuldigt hij zich met een glimlach.

Niels heeft het druk: op dit moment werkt hij onder andere aan zijn ‘Slow Stories’, die hij later dit jaar tijdens de Dutch Design Week zal presenteren. Het zijn een soort schilderijen, waarin steeds, heel subtiel, tekenen van leven te zien zijn. Bloemen die langzaam verwelken, licht dat verandert, een kleine bries. “Eerlijk gezegd ben ik er een beetje klaar mee om content te maken enkel en alleen voor online gebruik.” Niels wijst om zich heen: “Ik leef in zó’n fysieke wereld, vol met sets en props. Die zou ik weer meer in mijn werk willen gaan betrekken. Slow Stories is een mogelijke uitkomst van de zoektocht naar hoe ik dat kan doen: met off the grid content op de grens tussen film, kunst en wat nog verhalend is.”

1714

In 2018 werd je geselecteerd voor talentontwikkelingstraject Next. Hoe was dat?

“Het voelde toch een beetje raar, in eerste instantie”, grijnst Niels. “Alsof je pas net komt kijken ofzo. Dan ben je 38 jaar oud en al negen jaar met je studio bezig, en dan is dat toch een beetje apart.”

Meer iets voor pas afgestudeerden?

“Nou, toch niet helemaal, bleek later. Iedere ondernemer heeft het wel, denk ik: na een jaar of acht of negen ga je evalueren. Welke kant wil ik op met mijn bedrijf? Waar ben ik blij mee en wat mis ik nog? Precies op zo’n punt was ik ook aanbeland toen Paulien (Mandos, coördinator Next, red.) me voor Next benaderde.”

Tot welke conclusie kwam je?

“Mijn probleem is de keerzijde van een luxe. Want sinds 2010, toen ik aan de Design Academy afstudeerde, heb ik altijd genoeg opdrachten gehad. Zoveel zelfs dat ik eigenlijk geen tijd meer had voor autonoom werk. Behalve dan in wat verloren uurtjes. En een ander ding is: ik neem eigenlijk elke opdracht aan. Iemand belt en ik zeg ‘ja’. Maar omdat wat ik maak redelijk arbeidsintensief is en dus veel tijd vraagt, zit mijn jaar dan zó vol. En dan komen er ineens opdrachten langs die beter bij me passen, maar waar ik ‘nee’ tegen moet zeggen. Dan baal ik natuurlijk. Dus ik wil leren om zelf regie te houden op wat voor opdrachten ik aanneem, bijvoorbeeld door zelf actiever op zoek te gaan.”

1712

Hoe heeft Next je daarbij geholpen?

“Tijdens Next heb ik mezelf verplicht om me drie maanden lang op mijn eigen werk te richten: wat wil ik zelf nu eigenlijk? Daar was ook geld voor beschikbaar vanuit het traject. Ik vond het moeilijk hoor, om opdrachten af te houden. Maar zo kwam ik erachter dat de meer kunstzinnige kant me toch ook wel erg trekt, meer gericht op verbeelding en minder op praktisch nut”, zegt Niels enthousiast, met een twinkeling in zijn ogen. “Next was voor mij dus echt een kans om mijn eigen werk te ontwikkelen. Maar ook het netwerk van Playgrounds, de workshops, het contact met de andere talenten en het sparren met Paulien. Je bent samen toch een soort vertrouwd groepje, haha. Op dit moment helpt Ed van Dartel me door mijn bedrijfsstructuur uit te pluizen. Dat zou voor mij duidelijker moeten maken wat voor soort opdrachten ik wel of niet aanneem.”

Stel dat ik je over vijf jaar weer spreek, wat vertel je me dan?

“Dan is de verdeling tussen autonoom werk en werk in opdracht fifty fifty. Door middel van Slow Stories wil me verder ontwikkelen als beeldend kunstenaar, waarbij ik me richt op videokunst en installaties, los van het internet. En ja, commercieel werk blijf ik ook nog steeds doen. Ik vind dat tof: geef mij een paar handvatten en ik ben blij. Wat voor mij dan ideale klussen zijn? Bijvoorbeeld een kerstspecial voor de Bijenkorf, met lekker veel romantiek en details bijvoorbeeld. Of, ken je de etalages van Hermès? Dat lijkt me ook wel wat: etalages inrichten waarbij ik miniatuurprops met animatie combineer.”

In Next staat talent op het gebied van innovatief bewegend beeld (onder andere animatie, illustratie, virtual reality, games en visual effects) centraal. Het talent krijgt een talentontwikkelingstraject-op-maat waarin zowel zakelijke aspecten als artistieke doelen een plek krijgen. Uniek is het feit dat alle delen van de keten betrokken zijn in Next en dat high end commerciële studio’s zoals PostPanic en Submarine bijdragen aan het traject.
 

Lees meer over Next